Det jag just nu fäster mig mest vid är de mycket enkla penslarna jag gjort av klädnypor och disksvampar. Även fjäderpennan och kolkritan intresserar mig. Två idéer jag har är att göra en större rutteckning på duk och en kolteckning. Detta vill jag främst göra för att bli säkrare på det traditionella bildskapandet.
När det gäller möjliga teman för min gestaltning så har jag under ganska lång tid funderat över skolans roll och vad skolan gör med våra barn. Jag har läst flera böcker som är mycket kritiska till obligatorisk skolgång och skolplikten. Futuristerna har alltid fängslat mig och deras kombination av skapande och förstörelse. Vissa elever förstör på skolan och jag skulle vlija undersöka vad detta beror på och om det finns något skapande element i dessa handlingar. När jag var yngre gillade jag att spela rollspel och brädspel. En tanke är att skapa ett spel och då använda mig av hexagoner som är en vanligt förekommande geometrisk formklassik i brädspel. Jag gick tidigar HDK-kursen Spelets Regler och många konstnärer använder spel i sitt konstnärliga skapande, tex K G Nilsson.
Tack det samma! Du gav mig många nya tankar när du presenterade din väska.
SvaraRadera/Matilda