VAD
Jag har valt att göra flera olika gestaltningar. Mitt huvudverk är ett akrylporträtt som för tillfället hänger på Kungsbacka konsthall. Utöver det har jag gjort två olika typer av installationer, en kortfilm och ett litet höghus i betong tillsammans med min kollega på skolan.
HUR
Inför denna gestaltning ville jag utmana mig själv. Sedan tidigare hade jag ingen stor erfarenhet av traditionella tekniker som teckning och måleri så därför valde jag att testa det. Mitt akrylporträtt blev en positiv upplevelse. Resultatet blev mycket bättre än jag hade trott. Flera tekniker som skuggor och djup måste jag arbeta vidare med men mitt självförtroende växte när jag såg att jag faktiskt kunde prestera ett så pass bra porträtt helt på egen hand. Nu känner jag en mycket större tilltro till min förmåga att handleda eleverna i mer traditionella tekniker.
De andra teknikerna jag arbetat med valde jag för att få så stor bredd som möjligt på min gestaltning samtidigt som jag vill göra så mycket som möjligt när jag nu äntligan fick en ursäkt eller ett tvång att faktiskt skapa verk. Mest nöjd blev jag med mitt minimalistiska verk Diagnos som jag ser som en förbättrad och förtydligad version av mitt inte lika lyckade verk Bedömning.
VARFÖR
Jag har under en längre tid funderat över skolans roll i dagens samhälle och vad skolan gör med barnen. Målet var att omsätta mina tankar och åsikter i gestaltande form. Bland annat på skolans likriktning genom nationella prov, betyg och krav men också skolans behov av att sortera barn genom att sätta olika diagnos etiketter på dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar