onsdag 26 mars 2014

Projektskiss


-Projektskiss-

Vad har jag för tidigare erfarenheter av gestaltande arbete, teknik/material/koncept/frågeställningar?

Tidigare har jag mest gestaltat utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Jag gillar att skriva forskningsuppsatser med frågeställningar, tidigare forskning, källmaterial slutsatser och argument. Friare gestaltningar som bygger på känslor och tankar har jag haft svårare för. Att vara originell och kreativ i konstnärlig mening är något som kommit senare för mig. Fortfarande kan jag känna mig låst och hämmad vid uppstarten av nya gestaltningsprocesser. Dessa låsningar har som tur är släppt allt mer i takt med att jag gått konstkurser och fått möjlighet att testa olika former av gestaltningar.

När det gäller tekniker och material har jag tidigare varit mest bekväm med filmmediet och drama. Under kursens gång har jag börjat känna mig allt säkrare när det gäller traditionella tekniker som måleri och skulptur.

Vad har jag för referenser och förebilder?

Många av mina referenser och förebilder kommer från populärkultur, skräpkultur och ungdomskultur. Jag gillar rollspel, Sci-Fi filmer/böcker, punk, serier, Stephen King, TV-programmet Kobra mm.
När det gäller mer traditionell konst gillar jag Edward Hoppers tavlor, Banksy, Caspar David Friedrich, Dadaismen mm.

Vad är jag intresserad av att fördjupa eller bredda i det här gestaltningsprojektet?

Jag skulle vilja öka interaktiviteten mellan betraktaren och mitt verk och funderar en hel del på digitala tekniker som interaktiva spel, programmering och elektrisk utrustning.

Hur vill jag arbeta?

Jag har en tanke om att jag vill skapa ett digitalt program med utgångspunkt från Stephen Kings bok Maratonmarschen. Boken handlar om 100 pojkar som deltar i en tävling som går ut på att gå i en viss hastighet så länge de orkar. De tävlande får tre varningar och sedan skjuts de. Den som blir sist kvar vinner. Jag tycker boken har mycket att säga om den värld vi lever i och genom att koppla min gestaltning till datorer och programmering får jag med spelandets och spelberoendets mekanismer.

Min gestaltning ska isåfall vara ett data spel där betraktaren sätter sig ner och med hjälp av två piltangenter får en gubbe att röra sig längst en väg. Man man måste trycka ner knapparna i en viss hastighet. Gör man inte det får man tre varningar och figuren dör. Spelet sparar High Score som visar vem som orkade sitta längst.

I förlängningen skulle flera datorer kopplas ihop till ett nätverk och besökarna skulle kunna tävla mot varandra. Mitt problem är att jag inte kan programmera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar